Thursday, July 2, 2015

Mesir

Assalamualaikum.

Lama sangaaaaat tak update blog. Sori la ye. Dari hari nak pergi ke Mesir, sampaila dah datang kat Mesir. Tak berkesempatan untuk mencoret luahan2 hati yang terbuku ni. Banyak je benda nak bagitahu dekat reedes(readers) .. Tapi tak terbuat pulak hahahaha *facepalm

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Allah dalam bulan Ramadhan telah memilih pihak Lepasan Mahasiswa Mesir di bawah PMRAM... Kot?(Persatuan Melayu Republik Arab Mesir) untuj menghantar sejumlah 112 pelajar ke Mesir untuk melanjutkan pelajaran.

Masa dekat KLIA, taklimat akhir diucapkan. Masa tu dah rasa sangat sebak, sebab nak tinggalkan family dan semua. Ibu ayah kak nisah kak mirah abang amir kuan datang. Kois n wafiy pun sama. Huhu . masa dia cakap' ok kita takde banyak masa , panggilan untuk egypt air dah dua kali dibuat.. Ambil masa dgn keluarga lima minit untuk ucapkan selamat tinggal.

Aku pergi kat diorg(sebab masa tu duduk depan masa taklimat.. Dan masa nak pergi tu sesak pulop) Ayah jumpa aku dan bawa aku pergi jumpa semua. Ayah kata ok anas buat ucapan. Aku time tu dah berair mata, 'terima kasih semua' . itu je yg aku cakap sebab dah kuar air mata haha. Sedey benor. Sebab aku tahu setiap dari mereka ada pengorbanan yang besar utk aku melanjutkan pelajaran ke sini. Especially ibu n ayah ofkos.

Kemudian pergi kat sorg2 . kat kuan kat kak nisah n semua. N to my suprise diorg nangis huuuu sedih.. Abang pulak time tu takde . hilang... Tak jumpa kitrg.. Hmm time tu aku kata xpela.. Boleh jumpa nanti... Lepastu pergi turun escalator. Semua babai... Hmmmmmm aku nk tunjuk yg aku kuat so aku xnak nangis wuuu... Hahaha..

Pengalaman naik kapal terbang boleh kata interesting la.. Sebab first time.. Huhu.. Tambahan lagi bulan ramadhan kan.. Bila sampai dekat lapangan terbaing cairo tu. Nampak cantik je.. Tapi bila perjalanan ke asrama neg. Selangor.... Er.... Jangan tanya! Hahahaha .. Sangat mengujakan pemandangannya. Patutlah abg mesir taknak bagitau bila org tnya.. Sebab diorg nk kita feeling suasana mesir tu. Haha .. Aduhai misriyyuuun...

Perangai mereka berbagai2... Dan dari hari ke hari aku duduk sini tak senpat nak terkejut.. Terkejut lagi... Tapi best la... Semua senior dekat sini sangaattt baik. Setiap hari ada tazkirah.. Ada tadarus quran... Rasa macam taknak tinggalkan tempat ni sebab biah solehah (persekitaran yg baik)x jumpa dkt malaysia

'Ala kulli hal.. Kami mahasiswa baru sedang dalam persiapan untuk menduduki ujian imtihan qabul yang akan dilalui oleh mana2 pelajar yang ingin memasuki universiti al azhar pada 26 julai ini...(countdown 24 hari lg).. Kalau lepas band-band (

 mustawa) yang ditetapkan insyaAllah akan masuk ke tahun 1... Kalau x lepas, mungkin boleh masuk tahun 1 tapi kena masuk markaz lughah(pusat bahasa) untuk tempoh beberapa bulan atau kalau yg agak tak baik pencapaiannya.. Kena ambil markaz setahun baru masuk tahun 1 (kira cam masuk tahun 1 lmbt dri kwn2) apa2pun... Abg mesir kata jgn tengok natijah... Kita kena berusaha.. Dan nilaian diri kita dimana dimata Allah. Moga kami semua 'ala tul dalam meraih mardhatillah...

2 comments:

Fajrul Islam Baharudin said...

Bitaufiq wannajah Anas. Bila dok bc crite kmu Ayaaa berdebr rsanya nk tggalkn bumi Malaysia. Tp alhamdulillah smpat gak brye dgn famili. Jgn sedih2? Doakan ana juga mustawa IQ. Tak sggup ktggalan dr org lain. Moga kita berdua berjaya.

Anas muhamad radzi said...

Huhu Fajrul.. Nanti leh jumpa nanti hehe